PESANAN PENTING DARI PENAJA!

About Me

My Photo
RinnAzrinah
Alam Budiman, Selangor, Malaysia
I am Sabahan! 'Aku,saya,me,I,kami,kita' bagiku maknanya tetap sama..
View my complete profile

ENTRI POPULAR SEPANJANG MINGGU

Segmen Lagu Raya : Dendang Perantau

Jangan marah! aku kan perantau... merantau di negeri orang demi mencari sesuap nasi... Hahaha!... Lagu ni lagi mendayu-dayu bila P.Ramlee yang nyanyi... menangis aku... 

Di hari raya
Terkenang daku kepada si dia
Kampungku indah nun jauh di sana
Ayah serta bondaku
Di tepian mandi
Danauku hijau yang aman damai selalu
Nun di sanalah tempat aku bertemu
Aku dan dia
Apakan daya
Masa tak akan kembali
Hancur musnahlah semuanya
Impian yang murni
Tinggal menjadi kenang-kenanganku
Hanya rangkaian kata dan lagu
Dendang perantau


Bukan sekadar rangkaian kata dan lagu, kalau boleh... iringi dengan doa sekali agar mereka nun di sana sihat-wal'afiat hendaknya... Lagu ni membawa makna yang sangat mendalam bagi perantau macam aku... Kalau kau tengok segmen lagu raya.. semua lagu-lagu tu memang kena dengan aku kan? jauh dari parents... tapi, jauh pun, tak bermakna aku tak pernah ambil tahu pasal mereka.. Aku masih lagi ambil tahu ok! Aku tak nak jadi anak derhaka macam si Tenggang tu... cuma, kalau nak suruh aku transfer balik kampung... tak mungkin! kerjaya aku bermula di sini.. Balik kampung sekali-sekala itu lebih meriah rasanya berbanding dengan tinggal di kampung.. Bukan nak berlagak... tapi, itu kenyataan... 

Lagi pun, aku dah ada rumah kat sini.. Ada keluarga.. Susah untuk aku buat keputusan sendiri.. Apa-apa pun, kena ada diskusi antara aku dengan Inchek Hubby... Segala tindak-tanduk aku, perlu mendapat kebenaran daripada dia... Dulu, aku dibawah jagaan parents walaupun duduk berjauhan... Sekarang, aku dibawah jagaan Inchek Hubby.. So, everything kena dapatkan kebenaran dia dulu... Mana boleh pandai-pandai... Kalau suami tak bagi keluar rumah... kau ingat boleh keluar suka-suka hati?.. Itu bukan mengongkong tapi itulah yang dikehendaki agama kita kan? 

Ada banyak lagi lagu aku nak up-kan ni... tapi, nanti kau bosan pula... 


0 cakap-cakap:

There was an error in this gadget