PESANAN PENTING DARI PENAJA!

About Me

My Photo
RinnAzrinah
Alam Budiman, Selangor, Malaysia
I am Sabahan! 'Aku,saya,me,I,kami,kita' bagiku maknanya tetap sama..
View my complete profile

ENTRI POPULAR SEPANJANG MINGGU

Nasi kuning

Hari Sabtu lepas, aku buka balik e-mail yang @yanmie hantar kat aku... Nak tahu e-mail pasal apa? Ni hah! resipi nasi kuning... Dah lama dah aku minta resipi ni daripada @yanmie tapi tak berkesempatan nak mencuba... So, petang tu juga aku try masak... 






















Nasi je yang aku masak.. lauk-pauk semua aku beli kat bazaar ramadhan juga... Hehehe!.. Nak masak nasi kuning ni tak rumit sangat.. Macam masak nasi lemak je.. Cis! nasi lemak pun aku belum pernah try masak.. Hahaha!... tapi, betullah.. itu apa yang @yanmie bagitahu aku.. 

Bahan-bahan untuk masak nasi kuning ni pun senang je...

Beras - ikut suka nak masak berapa banyak..
Santan - ikut berapa banyak nasi yang nak dimasak..
Sedikit garam - untuk memberikan rasa lemak
Daun pandan - aku tak bubuh sebab tak de depan mata
Sedikit halba - untuk menjadikan nasi lebih sedap agaknya..

Cara-cara nak masak, cuci beras dulu... sama macam masak nasi biasa tu... cuma, kali ni... kita tak bubuh air... kita bubuh santan je... masukkan sedikit garam, pandan dan halba... gaulkan sebentar supaya sebati.. Lepas tu, biarkan je sampai masak.... 

Kalau nak tahu dengan lebih terperinci pasal nasi kuning ni.. apa kata kamu tanya @yanmie sendiri... dia lagi expert... nasi kuning ni terkenal kat kampung dia...



2 cakap-cakap:

Ecul said...

sedap oo...
kenelak tul2 pure nasi kuning ngn lauk pauknya..
peh..saya ada jual di bazar ramadan..:)

RinnAzrinah said...

@Ecul

bazaar ramadhan mana tuh?...

There was an error in this gadget