PESANAN PENTING DARI PENAJA!

About Me

My Photo
RinnAzrinah
Alam Budiman, Selangor, Malaysia
I am Sabahan! 'Aku,saya,me,I,kami,kita' bagiku maknanya tetap sama..
View my complete profile

ENTRI POPULAR SEPANJANG MINGGU

Tak Ingin Menghina...

Aku tengah marah! marah sangat dengan makhluk tuhan yang 1 ini. Siapa? Kalau kamu follow twitter aku.. kamu akan tahu siapa dia.. Tapi, aku tak de nak mention nama dia. Buat apa? Buang masa! 

Dia sebenarnya bekerja sebagai PAP... PAP tu apa? Pembantu Am Pejabat atau dulu dikenali sebagai Pembantu Am Rendah.. yang juga lebih dikenali sebagai PEON.  

Nak tau deskripsi tugas PAP yang sebenarnya? Aku nak bagitaulah ni...
Pembantu Am Rendah (PAR) adalah bertanggungjawab untuk membantu melicinkan perjalanan urusan pejabat seharian dengan memastikan pergerakan fail, penghantaran serta pendaftaran surat, memo, dan lain-lain dokumen serta membuat salinan fotostat surat, memo dan dokumen sebagaimana yang diarahkan oleh Ketua Jabatan. - Sumber JPA..
Nampak? patut tak dia boleh suruh aku ambil file dari bilik file? Bukankah pergerakan file tu memang kerja dia? Tapi, suka-suka hati dia nak suruh aku pula.. dahlah aku ni tengah mengandung.. tak agak-agak.. kalau tak mengandung pun, tak nak aku ikut arahan dia... dia siapa? PAP je pun... Sorry to say-lah! bukan semua PAP perangai macam dia.. Ada juga PAP yang rajin dan baik.. 

Pembantu Am Rendah (PAR) yang cekap perlu ;
mempunyai pengurusan diri dan masa yang baik;
Aku tengok dia tak de ciri-ciri yang ini. Datang kerja pun ikut suka hati dia.. macam office tu dia yang punya.. tapi, punch card masuk sebelum jam 8.00 pagi... Entah! hantu mana yang punch-kan card dia....
mahir dalam sistem pengurusan fail-fail terperingkat;
Urus file pun tak reti.. how?  padahal itu kerja hakiki dia....
mahir dalam urusan menghantar, mengasingkan dan merekod keluar-masuk surat-surat rasmi kerajaan;
Kerja ni? langsung dia tak buat... kerja dia besarkan telur je... Sorry! aku dah mencarut lagi... 
mahir mengendalikan mesin-mesin pejabat di jabatan;
Jangan harap! aku rasa aku lagi terror guna machine yang ada kat office tu.. Nak harapkan dia? Jauh panggang dari api...
mempunyai pengetahuan mengenai kod etika penjawat awam; dan
Jauh sekali! pergi kerja pun ikut suka hati dia... entah-entah dia tak pernah nak ambil tahu pun pasal kod etika semua ni... 
mempunyai kemahiran asas komunikasi / interpersonal.
Bab yang ni dia memang failed! Tak tau nak hormatkan orang. Pegawai kanan pun dia tak respect.. Inikan pula kerani macam aku? Hell-lah! ingat aku hairan?

Aku tulis dalam blog ni bukan bertujuan untuk mengaibkan dia.. Lagi pun, aku tak mention nama sesiapa kan?.. Aku cuma nak melepaskan geram atas sikap biadap dia.. Kalau tak kena batang hidung sendiri.. aku tak kisah... aku boleh buat selamba lagi.. tapi, pagi tadi memang buat aku naik angin.. Time preggy ni, aku punya temperature memang tak boleh nak dikawal. Siapa yang buat hal.. memang cari nahaslah.

Aku copy dari twitter aku...



















Kepada PAP tersebut, bilalah nak insaf? kerja dah lama.. patutnya dah terror tapi tak juga..



0 cakap-cakap:

There was an error in this gadget