PESANAN PENTING DARI PENAJA!

About Me

My Photo
RinnAzrinah
Alam Budiman, Selangor, Malaysia
I am Sabahan! 'Aku,saya,me,I,kami,kita' bagiku maknanya tetap sama..
View my complete profile

ENTRI POPULAR SEPANJANG MINGGU

Kek Pisang

Wah! sejak-sejak preggy ni, rajin sangat buat kek. Baby dalam perut ni teringin nak makan kot.. Hahaha!.. Jangankan baby dalam perut, mama dengan kakak dia pun sama. Kalau si kakak tu... kek..kek.. nak..nak.. itulah yang dia cakap bila nampak kek.. 






















Nak resipi? Boleh! hal kecil je..

Bahan-bahan yang diperlukan;

2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 cawan gula
3 biji pisang lenyek (lebih kurang setengah cawan)
1/2 cawan minyak masak
sedikit vanilla essence 
2 biji telur

Cara-cara membuatnya pula;

Putar telur dan gula sehingga kembang, masukkan vanilla essence dan pisang. Putar lagi... Kemudian masukkan tepung (yang telah diayak bersama baking powder dan soda bikarbonat).. tapi, aku tak bubuh soda bikarbonat.. sebab tak de kat depan mata. Akhir sekali masukkan minyak masak... Kacau hingga sebati..  Bila dah sebati, bolehlah dimasukkan ke dalam acuan... bakar pada suhu 180 darjah selama 40 minit...

Biasanya, aku akan panaskan oven selama 15 minit terlebih dahulu... lepas tu baru aku masukkan adunan kek tadi ke dalam oven.. Bukan apa.. sebab aku dah biasa buat macam tu... oven aku pun dah terbiasa. So, aku cuma teruskan kebiasaan tu.. Hanya tuan punya oven lebih mengenali oven miliknya... Aku cuma guna api bawah je... sebab oven aku tak biasa guna api atas bawah... takut kek tak masak kat tengah-tengah nanti...

Kek pisang yang aku buat ni tak gebu macam tuan punya resepi ni buat... sebab aku tak letak soda bikarbonat... pandai-pandai je aku adjust orang punya resipi.. hahaha!.. anyway, credit to www.jintanmanis.com untuk resipi ini... Kalau kau nak kek kau gebu! kau boleh klik terus url tu...  


0 cakap-cakap:

There was an error in this gadget