PESANAN PENTING DARI PENAJA!

About Me

My Photo
RinnAzrinah
Alam Budiman, Selangor, Malaysia
I am Sabahan! 'Aku,saya,me,I,kami,kita' bagiku maknanya tetap sama..
View my complete profile

ENTRI POPULAR SEPANJANG MINGGU

Durian... oh! durian...

Ingat lagi entry ini? preggy kali ni aku terpaksa ingkar perintah... teringin tau! So, malam jumaat minggu lepas kami bertiga.. aku, Inchek Hubby dan si kakak pergilah berjalan sampai ke Sijangkang sana untuk mendapatkan bekalan durian.. Durian dia marvelous kau! Isi tebal tapi biji kecil je.. Puas hati makan... RM50.00 boleh dapat lebih kurang sepuluh biji aku rasa.. Kami bertolak ke Sijangkang lepas maghrib.. Balik rumah jam dah menghampiri detik 12.00 tengah malam.. Kau ingat sampai-sampai kat rumah tu kami terus terbongkang tidur? tidaklah! sempat lagi menghadap durian.. Inchek Hubby kopek sebiji kononnya nak merasa.. yang lain-lain tu boleh makan esok lusa katanya... si kakak sibuk nak suruh kopek 1 lagi... Hahaha!... Sudahnya, masing-masing tidur kepanasan...




















2 biji aku bagi kat pengasuh si kakak..

Dulu, kami beli durian kat pakcik yang selalu datang dengan motorsikal.. durian dia pun power juga... tapi, sejak akhir-akhir ni... pakcik tu pun dah pandai belit... dia kata durian gred baik punya... sekali buka... dah tak macam dulu dah... bila dah terkena.. kami jadi serik nak beli kat pakcik tu dah... nampak dia kat bus stop depan Sunway Kayangan tu... tapi, dah tak singgah dah... durian dia dah tak best... aku tengok orang lain pun dah tak beli sangat kat dia... Kalau dulu, banyak juga kereta yang singgah beli. Lagi-lagi orang cina... Orang cina kan memang pandai makan durian...  






















Manisan sempena Ramadhan, serendah RM87.50 dan penghantaran adalah percuma di sekitar Lembah Klang.

Dah durian tu melambak-lambak kat rumah.. So, aku pun rajinlah buat bubur durian... Nak resipi? Boleh! tak de hal punya! 

Bahan-bahan yang diperlukan;

1/2 cawan kacang hijau yang telah direbus terlebih dahulu (terpulang kat kau sama ada nak bagi kacang tu masak sampai pecah-pecah atau tak) 
5-6 ulas durian (ikut suka kau nak letak berapa banyak.. )
2 1/4 cawan santan yang tak berapa pekat.. tak berapa cair... (sedang-sedang saja)
1/2 cawan gula putih atau gula melaka (aku guna gula putih je)
sedikit garam untuk menambahkan rasa lemak
daun pandan (aku tak letak sebab daun pandan tak de depan mata)

Cara-cara membuatnya;

Satukan santan, durian, garam dan daun pandan ke dalam periuk. Aku gaulkan semua kecuali daun pandan. Kacau perlahan.. Agak-agak dah menggelegak, baru masukkan kacang hijau tadi beserta gula... Tunggu sampai isi durian dah lerai baru tutup api.. Itu saja... 

Tapi, sebab durian yang aku guna ni isinya agak tebal.. aku tak tunggu lama sangat.. nanti akan jadi lebih pekat... itu pun, aku dah tambah 1 cawan air... Nak bagi bubur pekat, kena masak lama sikit.. Sampai kau puas hati dengan tahap kepekatan bubur tu, baru kau tutup api...  



0 cakap-cakap:

There was an error in this gadget