PESANAN PENTING DARI PENAJA!

About Me

My Photo
RinnAzrinah
Alam Budiman, Selangor, Malaysia
I am Sabahan! 'Aku,saya,me,I,kami,kita' bagiku maknanya tetap sama..
View my complete profile

ENTRI POPULAR SEPANJANG MINGGU

Beta Thalassaemia Trait

Mulai daripada tarikh 19/07/2011 maka sahlah aku memang ada Thalassaemia Minor ataupun dikenali sebagai Beta Thalassaemia Trait! Siap ada kad pengenalan pesakit tu! Wajib bawa ke mana saja bagi memudahkan orang ramai menghulurkan bantuan jika berlaku sesuatu yang tidak diingini. 




















Pembawa (Thalassaemia trait) selalunya tidak mempunyai simptom (asimptomatik).
Namun demikian, kejadian batu karang jenis bilirubin boleh berlaku di pundi hempedu dan ini mungkin memerlukan pembuangan jika ia menimbulkan masalah. Thalassaemia trait selalunya dijumpai secara kebetulan apabila seseorang itu menjalani ujian darah.
Kan? kalau aku tak suka-suka buat ujian darah, sampai sekarang pun aku masih tak tahu yang aku salah-seorang daripada mereka.
Bilangan sel-sel darah merah seseorang itu selalunya sama ada normal atau kurang sedikit (anemia) dan saiz sel-sel darah merah ini selalunya dilaporkan sebagai mempunyai saiz yang kecil. Seperti keadaan thalassaemia lain, pengenalpastian dilakukan dengan menjalankan Haemoglobin Electrophoresis.
Kekurangan zat besi boleh memberikan keadaan saiz sel darah merah yang kecil dan thalassaemia trait ini boleh tersilap diberikan diagnosis sebagai anemia yang berpunca daripada kekurangan zat besi.
Sebelum ini aku pernah buat ujian darah di Klinik Kesihatan seksyen 7 tu.. dan, result menunjukkan bahawa aku cuma anemia. See? Telah berlaku kesilapan diagnosis di situ..
Pemberian zat besi kepada individu yang mempunyai thalassaemia trait tidak akan menyebabkan saiz (serta kuantiti) sel darah merah itu bertambah. Sebaliknya, ia boleh melibatkan seseorang itu terlebih zat besi. Namun demikian, kekurangan zat besi boleh berlaku dalam kehamilan dan pendarahan.
Bila aku maklumkan kat jururawat yang aku ada Thalassaemia, terus mereka stop-kan pemberian iron tablet. Katanya, kalau dah confirm Thalassaemia buat apa bagi iron tablet.. 

Apa yang merisaukan aku adalah tentang ini...
Sekiranya seseorang itu adalah pembawa Beta Thalassaemia Trait, bolehkah penyakit itu diturunkan kepada generasi akan datang seandainya suami atau isteri adalah normal atau, pembawa?
 Dan, ini jawapannya...
Jika suami adalah normal, 50 peratus daripada anak mungkin turut menjadi pembawa (Beta Thalassaemia Trait) dan yang lainnya normal. Jika suami atau isteri adalah pembawa, 50 peratus dari anak mungkin menjadi pembawa, 25 peratus normal manakala yang 25 peratus lagi mungkin mempunyai Beta Thalassemia Major.
Oleh kerana aku adalah carrier, besar kemungkinan anak-anak aku juga akan turut menjadi carrier. Inchek Hubby juga perlu menjalani ujian ini bagi mengurangkan kerisauanku. Harap-harap semuanya ok!

Untuk bacaan lanjut berhubung dengan Thalassaemia ini, klik di sini saja.. 




2 cakap-cakap:

anakpakshaikh said...

saya pun pembawa beta talasimia trait. sedih rasanya bila dapat tau dari doktor. saya tak pernah pula kena sakit yang teruk.

Anonymous said...

baru2 ini saya ada buat ujian darah..coz saya pegi klinik dan mengadu dengan doc..saya sakit2 badan yg terlampau sampai menangis menahan sakit..terus doc suruh buat ujian darah..esok harinya doc call suami saya dan bagitau suruh datang ke klinik utk ambil keputusan ujian darah...dkt surat tu mention psl thalesimia nih...saya kene buat satu lagi ujian utk confirmkan samada saya ini mmg ada thalessimia..huhu blum lagi pegi buat ujian selanjutnya..insyaAllah masa terdekat nih kot...tp skarang nih saya rasa..bila saya berjalan..mmg sangat sloww..tak boleh nak laju mcm selalu kenapa ye...?

There was an error in this gadget