PESANAN PENTING DARI PENAJA!

About Me

My Photo
RinnAzrinah
Alam Budiman, Selangor, Malaysia
I am Sabahan! 'Aku,saya,me,I,kami,kita' bagiku maknanya tetap sama..
View my complete profile

ENTRI POPULAR SEPANJANG MINGGU

MOOD TAK BAGUS UNTUK UPDATE BLOG

Terus-terang aku bagitau... Sekarang ni aku macam tak de mood nak update blog. Tapi, tak de lah sampai nak delete blog. Idea banyak.. Isu pun banyak yang ingin dibangkitkan. Tapi, entahlah!... aku rasa malas nak update blog. Mungkin sebab broadband aku dah exceed limit.. hahaha!!!... itu sebenarnya.. Lambatlah pula nak menunggu 3hb... Ceh!!..padahal esok je pun...

Walaupun aku tengah tak de mood nak update blog. Tapi, aku nak share 1 scary story dengan you all.. Tak de scary sangat pun.. Aku je yg scare lebih... hahaha...

Once upon a time in my kampung..... lebih sepuluh tahun yang lalu, my parents berniaga secara part time di pasar malam. Di Sabah, pasar malam bukan macam kat sini. Pasar malam dibuka setiap hari dari pukul 1.00 tengahari hingga 2.00 pagi... Kat pasar malam tu, semuanya jual makanan panas-panas... terbaik dari ladang... hehee... Pasar malam tu pula terletak di tebing sungai... Sg. Padas. Alamak! terlajak ke lain pula.. Apa pun, teruskanlah membaca ye...

Ada 1 malam tu, aku tengah mengemas bilik tidur... tiba-tiba, aku terasa seperti tertusuk duri... Ouch!!!... Aduh... sakit... terasa sakit sampai ke otak. Rupa-rupanya, si kala telah menyengatku tanpa keizinan.. Sakit!!...sakit sangat... aku jadi kejang... tak boleh bergerak... kejang sampai kelu lidah... Tiada orang yang boleh diharap untuk menghantar aku ke hospital kerana yang ada hanyalah adik-adikku yang lebih kecil dari aku... Salah-seorang adikku berlari ke pasar malam memaklumkan insiden itu kepada my parents..
Tidak lama kemudian, my mom datang dan membawa aku ke hospital. Alah!.... hospital pun bukanlah jauh sangat dari rumah aku... Jalan kaki je.. tapi, takkanlah aku yang sedang kekejangan nak berjalan kaki pula... So, my mom papah aku dari rumah sampailah ke wad kecemasan..Kebetulan pula, doktor yang bertugas pada malam itu memang sangat mengenali aku...hahaha!!... dan, dapat soalan cepu 'emas perak tembaga' daripada doktor tersebut... "Sakit apa pula kali ni?"... kuang..kuang..kuang.... Doktor itu menyuruh aku baring di katil berhampiran pintu masuk bilik kecemasan.... Sedang dia dan seorang lagi nurse hendak memeriksaku.... tiba-tiba, kedengaran bunyi ambulan... Tidak lama selepas itu, ada 2 orang mangsa kebakaran diusung masuk... Terus aku ditinggalkan bersendirian. Doktor menyuruhku berehat-rehat dahulu kerana kes-kes kecemasan perlu didahulukan. Mangsa yang terlibat adalah seorang nenek dan budak perempuan berusia lebih kurang 8-9 tahun... Kereta yang mereka naiki terbakar tiba-tiba. Adakah mereka menggunakan Ron 95??.... hehe

Oleh kerana itu adalah kes kecemasan, maka aku terpaksa memberi laluan kepada mereka.. dan, aku terus menahan kesakitan... Di depan mata aku, budak itu dirawat... habis badannya melecur... Begitu juga dengan nenek itu.. Nenek itu diletakkan di katil yang lain... ditutupi dengan langsir hijau... aku cuma dapat mendengar dengusan beliau.... Kesian budak dan nenek itu... Beberapa orang nurse sedang membantu doktor menggunting dan membuang lapisan kulit yang menggelembung... Budak itu merayu kepada nurse dan doktor untuk mendapatkan sedikit air... dia kehausan... tapi, doktor tidak dapat memenuhi permintaannya kerana air sedang dimasukkan ke badannya... Mungkin doktor takut ada effect lain sekiranya budak itu diberikan air... Kes itu agak kritikal.. dan, mereka dihantar ke Hospital Queen Elizabeth, Kota Kinabalu pada malam itu juga.... Kalau tak silap, time tu sudah pukul 2.00 pagi... Maknanya. sudah 4 jam aku di situ.... Sakit yang aku alami tadi seolah-olah sembuh begitu saja.... Tapi, aku tidak dibenarkan balik begitu saja tanpa mendapatkan rawatan... So, aku telah disuntik dengan sejenis ubat yang tidak dapat aku ingat apakah ia...

Setelah sampai ke rumah... aku takut untuk tidur di bilik... Aku tidur di luar.... Tidur pula mengadap ke tingkap.... Dalam pukul 4.00 pagi, aku terjaga.... dan, aku terdengar dengusan kasar... Tiba-tiba, aku teringatkan nenek itu... Arghhhh!!!.... dan, pada masa yang sama, aku tidak dapat bergerak... apakah aku masih dikuasai oleh bisa sang kala??.... atau, itu cuma delusi semata?.... Suara dengusan itu semakin kuat... seperti lembu disembelih.... Aku ketakutan.... Aku cuba beristighfar tapi suaraku seolah-olah tersekat di kerongkong... Aku menangis.... Dan, tangisan itu mungkin menyedarkan my mom yang tidur di sebelahku... My mom datang menghampiri dan menggoncang badanku kerana aku kelihatan kaku walaupun sedang menangis... Akhirnya, aku tersedar... tapi, dengusan itu masih kedengaran di telingaku.... Aku bagitau my mom tentang itu.... My mom hanya diam dan memujukku untuk tidur kembali....

Keesokkan harinya, my mom pergi kerja.... jaga anak orang pun kerja juga kan???.... Dalam perjalanan dia ke sana, dia terserempak dengan doktor yang merawatku malam itu.... Tanpa ditanya... doktor itu memberitahu bahawa nenek dan budak perempuan itu sudah meninggal jam 4.00 pagi... Mereka tidak dapat diselamatkan....  Aku terkedu.... Apakah benar suara mendengus itu miliknya???.....




2 cakap-cakap:

Bro Framestone said...

tahnk untuk entry ini...

dah cam bace novel la pulak...

suspen2 huhuhu

princess_eryna said...

tuh la bro.. dulu pernah gak teringin nak tulis cerpen tp x de mase lerr plak... baru nak taip... da ade keje lain plak nak kene wat... tp, akan daku tunaikan jugak keinginan itu suatu hari nnt...

There was an error in this gadget