PESANAN PENTING DARI PENAJA!

About Me

My Photo
RinnAzrinah
Alam Budiman, Selangor, Malaysia
I am Sabahan! 'Aku,saya,me,I,kami,kita' bagiku maknanya tetap sama..
View my complete profile

ENTRI POPULAR SEPANJANG MINGGU

SULIT YANG BUKAN SULIT

Semalam, ada orang tanya aku tentang cinta. Orang yang bertanya itu bukanlah orang lain. Dia merupakan salah-seorang kawanku juga. Agak sulit untuk aku jawab persoalan itu. Tapi, aku akan cuba menjawab persoalan tersebut berdasarkan pengalaman aku sendiri. 

"Cinta itu duri. Cinta itu duka. Perlukah cinta dijadikan alasan untuk bersikap keji?.. Cinta bukan sekadar hitam atau putih! Tapi, hanya CINTA ALLAH sahaja yang berkekalan dunia dan akhirat.... amiiiin!!"

Ayat-ayat di atas merupakan petikan dari salah sebuah novel cinta yang pernah aku baca. Tapi, aku lupa judulnya. Ayat tersebut aku pahatkan di salah-satu ruangan box dalam facebook aku.  Oppsss! Aku terlupa seketika. Kalau anda bukan sahabatku di facebook atau tidak memiliki account facebook, anda tidak akan dapat melihat profile aku di facebook.

Inilah pertanyaan yang datang daripada sahabatku itu.

"yeke cinta itu duri reen..cinta itu duka ??? cinta alasan untuk bsikap keji.. xpaham2..xplain pls"

Aduh! seharian aku duduk memikirkan jawapan kepada pertanyaan ini. Sehingga kini, aku masih memikirkan apakah ayat yang paling sesuai untuk aku mula menjawab pertanyaan sahabatku itu.


Beginilah. Ini cuma pandangan peribadiku sendiri tentang cinta. Cinta mampu membuatkan semua orang ketawa. Cinta juga mampu membuatkan semua orang menangis. Cinta juga mampu membuatkan semua orang menjadi gila. Ada insan yang menjadikan cinta sebagai medan untuk membalas dendam di atas kekecewaan yang pernah dialaminya. Dan, kerana cinta jugalah ramai di kalangan gadis-gadis sanggup menyerahkan mahkota kesucian mereka kepada teman lelaki sedangkan mereka sepatutnya menjaganya dengan baik.

Ada keluarga yang hilang kasih sayang seorang ayah hanya kerana cintanya beralih arah. Itulah duri dalam cinta.  Ada pula anak-anak yang sanggup mengenepikan ibu-bapa hanya kerana cinta mereka terhadap teman lelaki yang disangka sangat kukuh. Ada abang yang sanggup mengalah kepada si adik apabila mengetahui bahawa mereka menyayangi orang yang sama. Ada adik yang sanggup melukakan hati seorang kakak hanya kerana mencintai jejaka yang sama.

Cinta? Cinta itu tidak perlu dipaksa. Cinta itu akan hadir dengan sendiri jika kita mahu membajanya... mahu menyiramnya... Namun, semuanya tidak bermakna jika tiada keikhlasan. Dan, apa yang pasti..... hanya cinta hamba kepada tuhan penciptanya sahaja yang mampu berkekalan.

Cintaku hanya kepada Allah SWT... Sayangku hanya kepada rasulnya, Muhammad SAW... Dan, kasihku hanya untuk suamiku dan anakku..... Insya Allah! 



6 cakap-cakap:

Mr. J pengeRindu said...

segala cinta perlukan kesabaran...


"info + Cinta + Rindu" = www.pengeRindu.com

fiD said...

yang pasti, cinta pada Ilahi berkekalan...

velasrizal said...

mmg cinta itu tak blh di paksa..


Jersi Baru Arsenal Musim 2010/2011

Kie-yu said...

wow..
deep meaning
pd kie-yu plak
love is complicated
& agak setuju dgn idea sis
n of cos 100% agreed dgn CINTA ALLAH sahaja yang berkekalan dunia dan akhirat :)

princess_eryna said...

cinta itu terlalu subjektif untuk dihuraikan & dinilaikan....

cawan merah said...

cinta itu.. err.. ok, no komen. kakaka..

There was an error in this gadget